Sokan anélkül indítanak vállalkozást, hogy tudnák, igazából mit is akarnak vele elérni, mit szeretnének csinálni. Talán még többen vannak azok, akik szinte halálra dolgozzák magukat, mégse működik cégük olajozott gépezetként. Az sem ritka, hogy valaki a legjobb alkalmazottait nem tudja megtartani. Ha ezek közül valamelyik problémakör ismerősnek tűnik, akkor Neked szól Földi Miklós Dániel vállalkozó, pszichológus, üzleti tréner legújabb cikke.

Nagy hatással volt rám Michael E. Gerber V mítosz nevű könyve. Akkoriban szervezetfejlesztőként dolgoztam. Nagyon szerettem a munkámat, de egy dolog folyamatosan zavart. Minden egyes cég esetében teljesen máshogyan kellett végeznünk a munkánkat. Természetesen minden cég egy önálló világ, mégis nagyon hiányzott egy vezérfonal, egy rendszer, ami egyfajta szamárvezetőként végig követhető lett volna. Főleg a KKV szektorban végzett fejlesztések során éreztem, hogy nagyon hiányzik egy ilyen közös szemlélet. És ekkor találkoztam Gerber V mítosz című könyvével. Ami pontosan erről szólt. A rendszerről. Egy olyan vázról, ami képes egységes struktúrába foglalni bármilyen kisvállalkozást, és annak fejlesztését.

Néhány alapelv

A legtöbb vállalkozó ott rontja el a dolgot, hogy a vállalkozásában dolgozik ahelyett, hogy a vállalkozásán dolgozna.

 

Ha a vállalkozásodban dolgozol, akkor ugyanolyan alkalmazott vagy, mint akinek munkahelye van. Miért megy tönkre a vállalkozások jelentős része az első 1 évben, a többiek pedig az első 5 évben? Mert nem dolgozzák ki a saját rendszerüket. Vállalkozóként nem az az elsődleges feladatod, hogy a cégedben dolgozz, nem neked kell a legjobb munkaerőnek lenned. A te feladatod, hogy a cégeden dolgozz, rendszert építs, működést fejlessz, automatizálj, biztosítsd a hátteret, hogy idővel nélküled is jól működjön a cég. Így válik önjáróvá, majd akár átadhatóvá a céged.

  1. A legsikeresebb vállalkozások mind egyformák abban, hogy nem egy emberre épülnek, hanem folyamatokra és egy rendszerre.
  2. Jól definiált, és pontos folyamatokkal rendelkeznek.
  3. Átlátható a működésük, amit mindennap betartanak és (vissza)ellenőriznek.
  4. Egységes működési leírással rendelkeznek, amely tartalmazza mind a normális működés/szolgáltatás, mind a problémamegoldás standard leírásait.

Franchise modell és a vállalkozói prototípus

Egy másik központi eleme a rendszerszemléletű vállalkozásnak, hogy rendelkezik részletes szervezeti működési leírással. Ez tartalmazza a vállalkozás prototípus leírását. Ez a szervezet általános működési leírásának felel meg, a legapróbb részletekig. Úgy érdemes elképzelni, mint egy franchise hálózat kézikönyvét, vagy egy kamera használati utasítását. Ellenben a nagyvállalati környezettel – ahol egy ilyen működési leírás már szinte csak akadályozná a működést – kisvállalkozásoknál egy ilyen leírás leegyszerűsíti a működést, előre láthatóvá teszi az üzletmenetet, pontosítja a munkaköröket és felelősségeket, nyomon követhetővé teszi a hibákat és a teljesítést is.

Mitől működik a modell?

Attól, hogy jól követhető lépésekben pontosan meghatározza a szervezetfejlesztési folyamatot, melynek eredménye a gördülékeny, hatékony mindennapi működés a szervezetben. Pontos eszközt, módszert nyújt a szervezetfejlesztéshez, nem csak elméleti alapokat nyújt és alapelvekkel dolgozik.

A 7 lépés

1. Célok

Mi az az alapvető személyes cél, ami engem mint személyt az életben motivál? Mit szeretnék elérni, mire vágyom? Kevesen fogalmazzák meg vállalkozóként, hogy mi a céljuk a vállalkozásukkal. Csak a pénz? Vagy a szabadság? A kreativitás? Vagy hogy te osztod be az idődet? Esetleg nem volt más választásod? Családi örökség? Egyáltalán te választottad? Akartad? Gondold meg, hogyan várod el, hogy lelkesedjenek mások a cégedért, ha te sem tudod, miért csinálod igazán?

Mit kapsz, ha megtalálod a vállalkozói célodat? Személyes célt az életedben, mely nap mint nap motiválni fog.

2. Stratégia a célok megvalósulásáért

Tedd fel a kérdést magadnak: Hogyan tudom megvalósítani az elsődleges célt vállalkozásom segítségével? Mit kell tennem, mire van ehhez szükségem?

Adok hozzá három támpontot – mi stratégiai teljesítménynormáknak hívjuk őket, amelyek szükségesek lehetnek ahhoz, hogy megtaláld a választ.

  1. Pénz: Mekkora bevételt szeretnék elérni a vállalkozással?
  2. Kiaknázásra érdemes lehetőségek: Mi az a termék, szolgáltatás, amit érdemes eladnom, mert megvalósíthatom az ebből befolyt összegből az elsődleges célomat?
  3. Vevők: Kik fogják megvásárolni tőlünk az eladni kívánt terméket?

Mit kapsz, ha megvan a stratégiád? Megtalálod azt a célt, amit érdemes elérni vállalkozásoddal és ennek részleteit is pontosan meg tudod határozni (várható bevétel, pontos profil, leendő vevők).

3. Szervezeti stratégia

Össze tudnál szerelni egy IKEA bútort útmutató nélkül? Nehezen, de ha mégis, sokkal több időd menne el rá. Egy szervezet sokkal nehézkesebben, lassabban és alacsonyabb hatásfokon működik szervezeti séma nélkül. Határozd meg, hogy milyen szervezetet építesz, melyek lesznek a kulcspozíciók, és készítsd el a prototípusát minden pozíciónak. Mit kapsz, ha van stratégiád és sémád?

Megfelelően tisztázott szerepeket a szervezetben, valamint a döntési- és felelősségi jogkörök körüli kérdések, problémák megszűnését.

4. Menedzsmentstratégia

Ez tartalmazza az eddig megalkotott folyamatok, szerepek, feladatok egységes leírását. Egy standard, prototípusként megalkotott rendszer, melynek célja a piaci eredmények elérése a szervezet működtetéséhez szükséges folyamatok standard leírása, munkafolyamatok, munkakörök pontos meghatározása által.

A menedzsmentstratégiád fogja működtetni a cégedet. Ha megfelelően meg van írva, nincs más dolga a menedzsmentnek, mint betartatni a benne foglaltakat. Ugye jól hangzik?

Mit kapsz, ha elkészíted? A mindennapi munkafolyamatok gördülékeny, sok esetben automatikus, kiszámítható működését.

5. Emberstratégia

A munkaerő tőke. Humán tőke. A legfontosabb kérdés, hogy hogyan aknázhatod ki legoptimálisabban a szervezet dolgozóiban rejlő erőforrásokat?

  1. Megfelelő felvételi eljárással és a dolgozók megfelelő motiválása által.
  2. A játékosítás alapelveit érdemes használni, az adott szervezetre szabva az alapszabályokat.

Megfelelő humán stratégiával megfelelő munkaerőt találsz, továbbá képes leszel motiválni és megtartani.

6. Marketingstratégia

Ez jelenti a vásárlók megismerését.

  1. Kik a vevőink? – demográfiai adatok felhasználása
  2. Miért minket választanak? – pszichográfiai adatok felhasználása; mi az általuk érzékelt piaci valóság? (A vevők irracionális döntéshozók.)

A jó marketingstratégia magáért beszél, eredménye a kiváló marketing tevékenység, az eladások növekedése, és magas szinten tartása.

7. Rendszerstratégia

A szervezeted fizikai szerkezete, a design és a „tálalás”. Tedd fel a kérdést magadnak: Hogyan tarthatom fenn a szervezet rendezettségét, a folyamatokat és hogy mindenki naprakész információkkal rendelkezzen?
Háromféle rendszer megalkotása és működtetése szükséges ehhez:

  1. Kemény: Hogyan tarthatjuk fenn a vállalat, a munkahely és a munkakörnyezet rendezettségét a mindennapos működés során?
  2. Puha: egyes vállalati folyamatok, munkafolyamatok nagyon standard leírása, hogy a folyamatok kiszámíthatóak, megismételhetőek legyenek
  3. Információs: Hogyan érhető el, hogy a szervezet aktuális állapotáról mindenki elegendő, reális és naprakész információval rendelkezzen?

Az eredmény a szervezet környezetének és munkafolyamatainak rendezettsége, rendszerezettsége, és kiváló információáramlás a szervezetben.

Ki kinek dolgozik?

Érdemes elgondolkodnod a kérdésen: ki dolgozik kinek? Te a vállalkozásodnak, vagy a vállalkozásod neked? Építsd rendszert, 7 lépésben, figyelj oda a funkcionális területekre, és szerezd meg az érzést, amiért belevágtál a vállalkozósdiba: legyél ismét önmagad ura. És közben keress persze sok pénzt.

Földi Miklós Dániel vállalkozó, pszichológus, üzleti tréner
www.foldimiklos.hu
info@foldimiklos.hu
+36 70 423 8297

 

Érdekel a téma? Fejlődnél? Olvasd tovább a Vállalkozók Fórumát vagy nézz be a honlapomra további ingyenes anyagokért!

Címkék